Bestuur Over ons

Directiecomité

Michel Culot en Patrick Parmentier

Michel Culot

  • Founder
  • CEO van VO Group
  • Managing Director van VO Europe
  • Managing Director van Droh!me

In 1983, vlak na zijn studies communicatiewetenschappen aan de ULB in Brussel, begon Michel Culot te werken als zelfstandig journalist, gespecialiseerd in cultuur en marketing. Al snel ontwikkelde hij een voorliefde voor evenementcommunicatie, een nieuwe tak binnen de marketingmix. Hij ging aan de slag bij La Rétine de Plateau, waar hij een van de vennoten werd. Van 1985 tot 1991 was hij daar bestuurder en commercieel directeur en vanuit die functie lanceerde hij het destijds baanbrekende concept guerillamarketing, zoals de eerste en enige keer dat een metrostel beschilderd werd om een voorstelling aan te kondigen. Voor die actie kreeg La Rétine de Plateau een Gold Award van de Créative Club de Belgique. In diezelfde periode was hij ook verantwoordelijk voor de reclameregie van verschillende festivals, waaronder Couleur Café, dat hij mee hielp uitgroeien tot een van de grootste wereldmuziekfestivals van België.

Hij was ook het creatieve brein achter de eerste openluchtcinema met groot scherm tijdens de zomer in de hoofdstad van Europa, en als speerpunt van een citymarketingactie organiseerde hij de eerste schaatsbaan tijdens de eindejaarsperiode op het mooiste plein ter wereld, de Brusselse Grote Markt.

In het verlengde van zijn werk bij La Rétine de Plateau besloot Michel in 1992 om VO Communication op te richten, vanuit de overtuiging dat evenementen een echte hefboom kunnen zijn voor communicatie en marketing. Hij is een expert in het organiseren van evenementen voor het grote publiek en in het ontwikkelen van reclamestrategieën. Daarnaast heeft hij zijn expertise ook uitgebreid naar elke vorm van gespecialiseerde communicatie, zoals evenementen- en institutionele communicatie. Op dat vlak is hij een pionier en een onmiskenbare expert.

Hij is ook medeoprichter van de Association Belge des Agences Conseils en Communication Evénementielle (ACEA) en van de afdeling Events van de Hogeschool Charles Péguy in Louvain-la-Neuve. Hij was jarenlang verantwoordelijk voor het vak sponsormarketing aan de Solvay Brussels School.

Voorts heeft Michel een passie voor nieuwe stadsprojecten die de link leggen tussen marketing, herinrichting van de openbare ruimte en uitbouw van een maatschappelijk project. Zo is hij de bezieler en drijvende kracht achter het project Droh!me Melting Park, een nieuwe vorm van een actief recreatiedomein dat de voormalige paardenrenbaan van Ukkel-Bosvoorde nieuw leven moet inblazen. Het project sluit bovendien aan bij de verwachtingen van de inwoners van grote steden, die op zoek zijn naar plaatsen voor ontspanning en ontmoeting. Een concept dat het verschil zal maken voor de komende generaties.

Patrick Parmentier

  • CEO van VO Group
  • Managing Director van Voice

Patrick Parmentier is een man met veel gezichten. Hij is tegelijk schilder en maquillagekunstenaar, gitarist en autodidact. Tussen zijn reizen door is hij op weg van het ene festival naar het andere concert. Die manier van leven levert meer dan voldoende stof voor zijn romans, want hij is ook schrijver. Met “La chambre sourde”, dat verscheen in 2016, is hij toe aan zijn vierde roman.

Parmentier is niet alleen een vrijbuiter maar heeft ook een uitstekend strategisch inzicht. In 1989 begon hij Concept+, zijn eigen bedrijfje voor evenementencommunicatie, dat onder zijn impuls uitgroeide tot een referentie in de sector. Na de verkoop van Concept+ aan TBWA trok hij naar Tagora, waar hij een jaar lang Directeur Strategie was.

In 2007 kwam hij bij VO als vennoot. Hij bekleedde er verschillende functies en zijn rol evolueerde ook door de jaren. Hij lag aan de basis van interne projecten en projecten voor klanten, voerde projecten mee uit en stond in voor het algemeen toezicht op de budgetten daarvan. Jarenlang was hij directeur commerciële prospectie en hij was verantwoordelijk voor het management en de ontwikkeling van partnerschappen met de belangrijkste klanten en leveranciers.

Tegenwoordig is Patrick Parmentier de man achter de strategie van VO Group en door zijn rol als commercieel en financieel directeur is hij ook verantwoordelijk voor de groei en de ontwikkeling van de groep. Hij zorgt ervoor dat er managementfuncties voor de hele groep worden gecreëerd en op elkaar afgestemd: HR, communicatie en financiën. In overleg met Michel Culot staat hij in voor de strategische prioriteiten: visie, missie en positionering, en transversaliteit tussen de verschillende bedrijven van VO Group. Hij combineert verschillende bestuursmandaten en is onder meer bestuurder bij Droh!me.