All blogposts

De successen van het Lab by Audrey

16 juli 2019
Lab

Na iets meer dan een jaar van zoeken en uitproberen, krijgen verschillende projecten die door cocreatie in het VO Lab ontstaan zijn intussen ook concreet vorm. Het Lab is ons ressource centre dat al meer dan een jaar lang de teams van de verschillende VO-agentschappen en hun klanten begeleidt. Wie een beroep doet op het Lab kan rekenen op steun tijdens het creatieve denkproces op basis van collectieve intelligentie, inzichten van interne en externe experts, documentatie en concrete handvatten, om innoverende en duurzame communicatieoplossingen te cocreëren.

Voice Agency, ons agentschap voor conversational marketing, vroeg twee Labsessies aan voor een merk van ecologische schoonmaak- en onderhoudsproducten dat verpakkingen uit gerecycleerd plastic ontwikkelt. Die twee cocreatiesessies leverden heel wat goede ideeën op voor activering op het terrein en positionering ten opzichte van de pers. In april werd er een evenement georganiseerd om journalisten en bloggers te sensibiliseren rond de milieuvriendelijke initiatieven van de klant en diens naambekendheid. Daarvoor werd vooral gefocust op de vele voordelen van aloë vera, een plant waarop de klant een heel gamma producten gebaseerd heeft. In september 2019 strijkt in Brussel een tijdelijk event neer rond positieve initiatieven voor de recyclage van plastic, in samenwerking met experts uit de sector. Dankzij die creatieve mix van ideeën zal onze klant hopelijk uitgroeien tot een toonaangevende producent van milieuvriendelijke huishoudtoestellen.

Nieuwe communicatie voor Fondation Majoie

In april vond in het Lab een cocreatieve denksessie plaats op vraag van VO Event voor de Fondation Fournier-Majoie (FFM). De klant was aangenaam verrast door de verfrissende manier waarop zowel interne als externe deelnemers tegen zijn communicatiestrategie aankeken. Daarop besloot FFM in zee te gaan met het agentschap om een nieuwe strategische aanpak uit te tekenen om ook donateurs die nog geen deel uitmaken van zijn netwerk aan te moedigen om financieel hun steentje bij te dragen. We zijn dankbaar voor het getoonde vertrouwen en voor de openheid tot samenwerking.

Orange boost zijn Brand Activation

In aanloop naar het festivalseizoen en naar aanleiding van een intense Labsessie vroeg Orange aan VO Event om een brand activation uit te werken om de vele voordelen van het Orangenetwerk beter bekend te maken. Couleur Café, de Lokerse Feesten en het BSF: festivalgangers zullen niet naast de gigantische opblaasbare kubus in de kleuren van de telecomoperator kunnen kijken. De kubus zal de centrale ontmoetingsplek vormen waar deelnemers de kwaliteit van het Orangenetwerk kunnen testen.

Themasessies in het Lab

Op vraag van VO Communication (VO Event en VO Citizen) vond er op 7 mei een specifieke Labsessie plaats over evenementen in de toekomst. Het agentschap wilde nadenken over de trends waaraan de eventsector zich mag verwachten, zodat die kunnen worden meegenomen bij het uitdenken en concreet vormgeven van toekomstige evenementen, die nog meer zullen moeten opvallen zonder aan betekenis in te boeten. Die reflectie over de richting die de evenementensector uitgaat vond plaats in het Lab, om zo dicht mogelijk aan te sluiten bij alles waar het agentschap voor staat en om bij te dragen aan de algemene evolutie van de sector. De sessie leverde ideeën voor proactieve Labs op, om de verschillende inzichten ook te vertalen naar andere sectoren zoals de modewereld, banken, verzekeringen, het verenigingsleven… Binnen onze agentschappen worden al die domeinen op de voet gevolgd. De proactieve sessies zijn bedoeld om de resultaten van wat we vaststellen te vergelijken met de noden en intuïties van onze klanten en prospecten, onze partners en deelnemers. We gaan ervan uit dat die kruisbestuiving weer tot nieuwe, onverwachte inzichten leidt. Het Labteam hoopt op die manier nog betere strategische krachtlijnen te kunnen bepalen die een antwoord kunnen bieden op de communicatienoden van een markt in volle verandering.

Meer blog artikels

  • Hoe zit het met de integratie van de GDPR bij VO, een jaar na de lancering ervan door Europa?

    BUSINESS
  • De kikker waagt de sprong!

    BUSINESS
  • Circular Event Toolkit, de nieuwe uitvinding van een opmerkelijk trio

    MEET OUR CSR TEAM