All blogposts

Naar een duurzaam aankoopbeleid by Nastajsia

11 januari 2018
blog-sustainable-purchasing-policy-detail

Groupe VO probeert al jarenlang een zo optimaal mogelijk aankoopbeleid te voeren. Een aanzienlijk deel van onze activiteiten (evenementencommunicatie) gaat immers over tijdelijke campagnes. Daarom is het van het grootste belang dat we zoveel mogelijk met geëngageerde leveranciers werken, zowel voor interne aankopen als voor klantenprojecten.

Acties sinds 2012 tot vandaag:

  • Systematische samenwerking met duurzame traiteurs voor interne evenementen
  • Stelselmatige vervanging van desktopcomputers door laptops
  • Sensibilisering van aankoopverantwoordelijken over ecologische, duurzame en fairtradelabels
  • Systematische aankoop van gerecycleerd of gecertifieerd papier
  • Aankoop van biologische soep in de winter en biologische fruitpakketten in de zomer: elke week bieden we onze medewerkers bioproducten aan
  • Systematische aankoop van duurzame kantoorbenodigdheden op basis van een gerichte lijst van leveranciers
  • Ontwerp van een gids voor duurzame aankopen voor alle onderdelen van de groep
  • Organisatie van sensibiliseringsmomenten voor medewerkers tijdens de lunch
  • Vervanging van koffie en suiker door gecertifieerde fairtradeproducten

Sinds eind 2016 gaan we nog verder en lanceren we een campagne voor onze leveranciers. We vragen hen geregeld om ons aan te geven of ze gecertifieerd zijn of labels of charters hebben die aantonen dat ze zich inzetten voor duurzaamheid.

We werken met een speciale databank van leveranciers waarin zij die duidelijke inspanningen leveren voor milieu en maatschappij bovenaan de lijst verschijnen.

Onze aankopen voor intern gebruik, zoals kantoorbenodigdheden en onderhoudsproducten, doen we bij één enkele leverancier die duurzaamheid heeft opgenomen in zijn bedrijfsstrategie via het Eco Future programma. Met onze keuze moedigen we een bedrijf aan dat bijdraagt aan de transitie, we centraliseren onze bestellingen en dus beperken we zo ook het aantal leveringen.

Na een testperiode van een maand bij onze medewerkers hebben we onze drinkwaterfonteintjes met flessenwater aangepast of vervangen door fonteintjes die het leidingwater filteren.

Met die actie willen we:

  • de hoeveelheid afval door de aankoop van plastic flessen verminderen
  • de CO2-uitstoot van het transport van water van de ene kant van het land naar de andere verminderen
  • besparen op het budget voor de aankoop en het vervoer van flessen
  • vermijden dat we flessen van 20 liter moeten tillen… dat zorgt dan wel voor de nodige fysieke inspanning maar is ergonomisch gezien onverantwoord

Een paar maanden later is iedereen eraan gewend geraakt en krijgen we alleen nog maar positieve reacties!

Conclusie? Aankoopbeleid is een thema waarrond je snel resultaten kan boeken omdat je dat beleid gemakkelijk kan bijsturen en je het (bijna) volledig zelf in de hand hebt. Ons CSR team bestudeert ook nog andere mogelijke acties. Laat ons gerust iets weten als je zelf ideeën hebt!

Meer blog artikels

  • Reportingtool voor onze EVENT-teams

    BUSINESS
  • Kennismaking met Audrey

    MEET OUR CSR TEAM
  • CO2-compensatie voor onze evenementen? Niet zo moeilijk als je zou denken…

    BUSINESS