VO

My Impact Tool: hoe de VO Lab Sessions innovatie en duurzaamheid stimuleren?

Het ontstaan van de uitdaging

My Impact Tool werd door VO ontwikkeld in het verlengde van de Circular Event Toolkit. Het instrument berekent de impact van projecten en helpt oplossingen voor een positieve milieu-impact te identificeren.

De eerste uitdaging voor My Impact Tool bestond erin na te gaan welke inspanningen VO-agentschappen leveren op het gebied van circulariteit. Sinds 2021 werd het instrument verbeterd en werd de expertise uitgebreid naar diverse gebieden: biodiversiteit, koolstofvoetafdruk, bijdrage aan de doelstellingen inzake duurzame ontwikkeling, inclusie, impact van digitale en gedrukte media.

Vandaag wordt My Impact Tool een SAAS-platform om de maatschappelijke en ecologische prestaties van projecten te verbeteren, niet alleen binnen VO Group maar ook voor de projecten van onze klanten.

De rol van VO Lab

My Impact Tool is het resultaat van verscheidene jaren onderzoek en ontwikkeling op het gebied van duurzame transitie en werd ontwikkeld met de hulp van VO Lab. In het totaal hebben we vier sessies georganiseerd in het kader van het ontwikkelingsproces.

We vertellen u graag meer over de verschillende sessies die hebben bijgedragen aan de ontwikkeling van het instrument:

2021 – Lab 1: berekeningsmethode en rapportering

  • Focus: circulariteit voor de evenementensector
  • Doelstelling: welke berekeningsmethode moet worden uitgewerkt om rekening te houden met het effect van de sleutelindicatoren van het instrument? Hoe kunnen we de resultaten integreren en duidelijk weergeven in een verslag?
  • Deelnemers: deskundigen in circulariteit, deskundigen op het terrein en strategen

2022 – Lab 2: bedrijfsmodel en diensten

  • Doelstelling: het toekomstige bedrijfsmodel van My Impact Tool en de voorgestelde diensten en ondersteuning definiëren
  • Deelnemers: experts in strategie en ESG-advies, evenals het doelpubliek

2022 – Lab 3: best practices

  • Focus: diversiteit en inclusie in de communicatiesector
  • Doelstelling: campagnes testen en beste praktijken bepalen om alle betrokken minderheden bij de communicatie te betrekken
  • Deelnemers: deskundigen en vertegenwoordigers van het doelpubliek van verschillende minderheden

2023 – Lab 4: berekeningsmethode en rapportering

  • Focus: inclusie van digitale en gedrukte media in de communicatiesector
  • Doelstelling: een berekeningsmethode uitwerken om rekening te houden met de impact van sleutelindicatoren van het instrument. Bepalen hoe de resultaten in een duidelijke verslag kunnen worden geïntegreerd en voorgesteld.
  • Deelnemers: ESG, inclusie, digitale media en experts in druktechnieken

Het My Impact Tool-project is een concreet voorbeeld van hoe VO Lab de principes van UX Design gebruikt. Het project omvat diverse fasen van ideevorming, prototyping en testen, met actieve deelname van het doelpubliek en deskundigen uit verschillende vakgebieden. Labexperts begeleiden de deelnemers bij elke fase, zodat het resulterende product gebruikersgericht en zinvol is.

De VO Lab Sessions voor My Impact Tool tonen aan dat co-creatie de innovatie bevordert en tegelijk bijdraagt tot de verbetering en invoering van ecologische en maatschappelijke praktijken. Het instrument wordt nu door alle agentschappen gebruikt en is klaar om op nieuwe sectoren te worden toegepast. Uiteraard zal het VO Lab deel uitmaken van het traject voor organisaties die VO hebben gekozen om hen te begeleiden in deze uitdaging!

Dank aan de 27 deelnemers die hebben bijgedragen aan het succes van dit project door hun ideeën en expertise met de Labs te delen!

  1. Alexandre Velleuer
  2. Alexia Subert
  3. Catherine Naveau
  4. Damien De Koninck
  5. Dan Azria
  6. Daphné Foucart
  7. Diana El Malaki Hossain
  8. Dimitri Bertrand
  9. Eglantine Landrain
  10. Fatima Zibouh
  11. Gilles Parmentier
  12. Héloïse Gallée
  13. Ibrahim Tamditi
  14. Joëlle Cerfontaine
  15. Kim Berthonneau
  16. Lucie Barthlen
  17. Manon Glauden
  18. Marie-Sophie Szawlowski
  19. Maxime Housiaux
  20. Maxime Van der Meerschen
  21. Michaël Desmet
  22. Miguel Van Keirsbilck
  23. Oussama Laouti
  24. Philippe De Wulf
  25. Steven Beckers
  26. Victor Buisseret
  27. Xavier Vincent
Expertises
VO Brand, Creativity

Deel