VO

Wanneer kinderen meewerken aan de visuele identiteit van hun school

Project description

Hoe betrek je zowel kinderen als volwassenen bij het creëren van een logo dat iedereen aanspreekt?

Basisschool L’Esperluette begon aan de herziening van haar visuele identiteit om haar coöperatieve pedagogie en inzet voor de autonomie en creativiteit van elke leerling te weerspiegelen.

VO Lab creëerde een unieke omgeving waarin meerdere generaties konden samenwerken, met de rechtstreekse deelname van 6 kinderen van de school aan het co-creatieproces. Deze participatieve aanpak maakte het mogelijk om samen de kernwaarden van de school te verkennen en haar pedagogische visie te vertalen naar concrete visuele elementen.

Dit labdesign gaf een stem aan de belangrijkste begunstigden van de identiteit: de kinderen zelf, waardoor de identiteit authentiek en betekenisvol werd.

Result

Een heldere visie op de visuele identiteit, met duidelijke richtlijnen die gezamenlijk werden gevalideerd: kleuren, verwijzingen naar natuur en buitenlucht, ronde vormen.

De school beschikt nu over een sterk, op consensus gebaseerd creatief briefingdocument voor de grafisch ontwerper, geboren uit intergenerationele collectieve intelligentie.

Ik heb nu een veel duidelijker beeld van de opdracht voor de grafisch ontwerper voor ons logo: kleuren, verwijzing naar natuur of buitenlucht, rondheid…

Agencies
VO Lab
Expertises
6 Kind co-creators
1 creatief brief gezamenlijk gevalideerd