VO

Communicatiecampagne over voedselverspillingsbeleid en nieuwe afvalophaalkalender

Bruxelles Propreté – Net Brussel

Project description

Op 15 mei 2023 werd de sortering van voedselafval verplicht voor alle inwoners van de stad Brussel. Deze hervorming ging gepaard met een wijziging in het ophaalschema.

De campagne had als doel effectief te communiceren over deze twee hervormingen, terwijl de toegankelijkheid en directe betrokkenheid van alle Brusselaars werd gewaarborgd. Ze werd uitgevoerd in vier fasen: bewustwording, aanmoediging door middel van stimulansen (Brussels Orange Challenge), optimalisatie van de communicatie via specifieke kanalen, en het richten op bevolkingsgroepen die minder gevoelig bleken voor het onderwerp.

Doelstellingen

Het doel van de campagne was om de Brusselaars te informeren over twee gelijktijdige hervormingen en gedragsveranderingen in afvalbeheer teweeg te brengen.

Result

Een toename van 138% in de sortering van voedselafval

80% van de bevolking heeft snel het nieuwe ophaalschema overgenomen

Via de “Brussels Orange Challenge” hebben we 12.000 oranje bakken uitgedeeld

Prijzen

In november 2023 werd VO Citizen geëerd met vier prijzen tijdens de Best of Awards-ceremonie.

Best of Awards Ceremony.

  • Best Distribution & Promotion Strategy (Gold)
  • Best Content Marketing Programme Not for Profit
  • Best Content Design
  • Best Multi-Platform Campaign

Bekijk hier de casevideo van de campagne.

Agencies
SIGN
Expertises
+138% Voedselafval sorteren
80% Snelle invoering van het nieuwe ophaalschema
12,000 Oranje bakken uitgedeeld tijdens de "Brussels Orange Challenge"

More cases

VO Event, SIGN
VO eu, SIGN, VO Event