Op 28 maart 2024 mocht VO voor het derde jaar op rij de Positive Impact Award in ontvangst nemen tijdens de prijsuitreiking van ‘Agency of the Year’.
De Agency of the Year Awards werden door Media Marketing en PitchPoint in het leven geroepen om de meest performante communicatiebureaus in België te bekronen op het vlak van innovatie, ondernemerschap, specialisten in een specifieke expertise, engagement om een positieve impact te leveren, enz.
Met als kernovertuiging dat de maatschappij van morgen afhangt van onze acties van vandaag, hebben we al onze acties (intern en extern, op het terrein dus) afgestemd op een reeks concrete acties die hun efficiëntie in de loop der jaren hebben bewezen.
We geven opleiding
Opleiding en de ontwikkeling van vaardigheden vormen de hoeksteen van vooruitgang. Momenteel is 92 procent van ons personeel opgeleid en registreren we een betrouwbaarheidsniveau van 86 procent.
We berekenen
We evalueren zorgvuldig de gevolgen van onze acties en kijken daarbij niet alleen naar de onmiddellijke impact, maar ook naar de gevolgen op lange termijn. Tot nu toe hebben we al 92 procent van de B2B-evenementen en 65 procent van de communicatiecampagnes beoordeeld met onze My Impact Tool.
We verbeteren
We hebben twaalf doelstellingen, gebaseerd op de SDG’s, die ons helpen te meten en te rapporteren. Enkele realisaties zijn de reductie van de koolstofvoetafdruk van CAP48 met 30 procent over twee edities en de succesvolle campagne Bruxelles Propreté – net.brussel om de mentaliteit van de Brusselaars te veranderen. Er werd 138 procent meer voedselafval gesorteerd en 80 procent van de bevolking nam het nieuwe inzamelschema snel over.
We compenseren en verlagen onze koolstofuitstoot
Op twee manieren: door bomen te planten in België (in samenwerking met PlantC) – tot nu toe zijn er de afgelopen drie jaar 15.356 bomen geplant – en door ecologische en maatschappelijke projecten te financieren in het buitenland. Zo investeerden we in 2023 maar liefst 45.865 euro (financiële participatie van klanten en VO). Meer informatie hier.
We houden de communicatie in evenwicht
Doeltreffende communicatie is cruciaal voor de maatschappelijke cohesie. We moeten een evenwicht vinden tussen verantwoorde communicatie, die waarheid, integriteit en ethische principes hoog in het vaandel draagt, en inclusieve communicatie, die diversiteit omarmt. Door een open dialoog aan te moedigen, overbruggen we kloven, kweken we begrip en cultiveren we een gevoel van eenheid te midden van diversiteit.
We delen en verspreiden het woord
Kennis is macht, maar alleen als die kennis wordt gedeeld. We hebben geen intentie om onze beste praktijken voor onszelf te houden, maar willen een locomotief voor verandering zijn, zowel in onze sector als daarbuiten. Daarom stellen we My Impact Tool voor aan iedereen die wil meewerken aan de transitie en delen we onze ervaring om andere bedrijven te inspireren.
Het feit dat we onze status van Positive Impact Agency drie jaar op rij hebben weten te behouden, is zonder twijfel te danken aan de hierboven genoemde acties. Een van de aspecten die we hebben overgenomen van ons MVO-engagement, is dat vooruitgang geen bestemming is, maar een reis van voortdurende oefening.