De weg om dit te realiseren was lang en vergde heel wat inzet, motivatie, onderzoek en investeringen. Maar vandaag kunnen we met trots aankondigen dat onze inspanningen zijn beloond.
De weg om dit te realiseren was lang en vergde heel wat inzet, motivatie, onderzoek en investeringen. Maar vandaag kunnen we met trots aankondigen dat onze inspanningen zijn beloond.
Context: de ISO14001-certificering verwijst naar het milieubeheersysteem, terwijl de EMAS-certificering (Eco-Management and Audit Scheme) door de Europese Commissie in het leven werd geroepen als een instrument om ondernemingen te helpen om hun milieuprestaties te meten, te rapporteren en te verbeteren. Dat laatste brengt dan ook heel wat bijkomende criteria met zich mee, zoals een actieve betrokkenheid van de werknemers, een engagement om de milieuprestaties voortdurend te verbeteren, de transparantie om een jaarverslag over de prestaties te publiceren, de naleving van het milieubeleid van het bedrijf door leveranciers en andere contractanten en nog veel meer.
Wat zit er achter deze certificering?
Allereerst de enorme inzet en betrokkenheid van de hele VO-groep, bestaande uit de teams van VO Event, VO Europe, VO Citizen, VO Lab en SIGN Brussels.
Ten tweede gaat onze O&O-strategie terug tot 2015. Sindsdien hebben we geïnvesteerd in de ontwikkeling van drie CO₂-calculators voor onze communicatiecampagnes en evenementen, alsook in de ‘Circular Toolkit’ en het ‘My Impact Tool’.
Welke resultaten werden er tot nu toe geregistreerd?
My Impact Tool is het meest recente op maat gemaakte instrument waarmee we het effect van elke activiteit op het milieu kunnen meten, beoordelen en rapporteren. Enkele voorbeelden: in 2022:
- ging 100% van de interne evenementen gepaard met een effectenrapport,
- was 88% van de B2B-evenementen als CO₂-neutraal gemarkeerd,
- ging 80% van de communicatiecampagnes gepaard met een berekening van de koolstofvoetafdruk en -compensatie.
In vergelijking met 2021 genereerden onze B2B-evenementen vorig jaar 54% minder CO₂-uitstoot per deelnemer, was 57% van de ingrediënten voor onze menu’s vegetarisch en bestonden de gerechten uit 65% seizoensgebonden ingrediënten.
Last but not least dient onze Impact Tool ook als een bewustmakingsmechanisme dat onze stakeholders in staat stelt de waardevolle gegevens die we over hun projecten kunnen verzamelen, te gebruiken, zodat zij betere beslissingen kunnen nemen voor toekomstige projecten.
En nu?
Elk jaar voert VO ongeveer 300 projecten uit voor klanten uit alle sectoren en elk project heeft een impact die we positief willen laten zijn.
Met dit in gedachten zullen we in 2023 onze missie voortzetten om de negatieve impact van onze activiteiten te meten en te verminderen (zowel intern als in het veld) en te zoeken naar oplossingen en verbeteringen die we hopen te delen in de hele sector.
Tot slot zullen onze acties gericht zijn op interne aangelegenheden (meer inzicht krijgen in ons energieverbruik en dit reduceren; het personeel bewuster maken van digitale soberheid; de voorkeur geven aan leveringen en leveranciers die aan duurzame criteria voldoen; werknemers aanmoedigen en ondersteunen om voor duurzamere vervoerswijzen te kiezen; afval voorkomen en sorteren), maar ook op externe aangelegenheden (onze projecten op duurzamere wijze ontwerpen; systematisch het milieueffect van onze communicatie- en evenementenactiviteiten meten; onze restemissies compenseren, met bijzondere aandacht voor lokale, duurzame langetermijnprojecten; onze teams opleiden om greenwashing beter op te sporen en te bestrijden; en onze klanten in dit opzicht bewuster maken).
Meer over ons Success Story hier.