VO

VO Lab op de ISPIM conferentie

Ioana en Héloise praten over hun ervaringen op ISPIM, een conferentie in Denemarken, gewijd aan innovatie, waar ze waren uitgenodigd om hun onderzoek te delen. En dat was nog niet alles. Beide onderzoeksters maakten namelijk van de gelegenheid gebruik om meer te weten te komen over de creativiteit van morgen, over innovatie en over de circulaire economie. Kwestie van energieker en meer geïnspireerd dan ooit terug te keren naar planeet VO!

 

Waarom hebben jullie deelgenomen aan ISPIM? Wat zijn de resultaten van jullie onderzoek?

IOANA & HELOISE: We kregen de kans om deel te nemen aan de ISPIM-conferentie, gewijd aan innovatie, om een artikel voor te stellen dat we samen met professor Julie Hermans, die het onderzoeksproject begeleidt, schreven in het kader van PICesc. Dat artikel onderzoekt hoe Creative Labs bijdragen aan de ontwikkeling van de ‘Paradox Mindset’ bij de deelnemers. Samengevat verwijst de term ‘Paradox Mindset’ naar het werk van Miron, die stelt dat mensen die spanningen erkennen, aanvaarden en er zich goed bij voelen, doeltreffender zouden zijn op de werkvloer, meer veerkracht aan de dag zouden leggen en creatiever zouden zijn. Onze voorlopige resultaten wijzen uit dat deelname aan de sessies ‘Collectieve Intelligentie’ die VO Lab organiseert, bijdraagt tot de ontwikkeling van die ‘Paradox Mindset’.

Uiteraard hebben we ook van de gelegenheid gebruik gemaakt om verscheidene sessies over creativiteit, innovatie en circulaire economie te volgen en hebben we creatieve ruimtes en ecosystemen in Kopenhagen bezocht, waaronder het Danish Design Center en de Digital Hub Denmark, die ons sterk wisten te inspireren.

 

Wat zijn de drie belangrijkste lessen die je meeneemt uit de andere sessies?

Denemarken heeft meer dan 2.000 zogeheten ‘eenhoorns’ op zijn grondgebied. De term eenhoorn verwijst in dit geval niet naar het mythische dier, maar beschrijft een start-up die actief is op het vlak van nieuwe technologieën en die een waardering van ten minste één miljard dollar verenigt met een aanzienlijk groeipotentieel. Dat is het resultaat van een nauwe en doeltreffende samenwerking tussen overheidsinstanties, particuliere investeringsfondsen en ecosystemen van ondernemers.

Het vertrouwen van de burger en de ethische aspecten spelen een sleutelrol in de ontwikkeling van nieuwe producten en diensten, waaronder ook oplossingen met een belangrijke digitale component. Transparantie en de betrokkenheid bij het ontwikkelingsproces vergroten het vertrouwen via co-creatiesessies.

‘Serious gaming’, het gebruik van gezelschapsspellen om een antwoord te bieden op maatschappelijke of zakelijke uitdagingen, kan worden gebruikt voor co-creatie om een andere visie aan te brengen en uitdagingen op een originelere manier op te lossen.

 

Wat zijn de drie kernboodschappen die je hebben geïnspireerd voor het Lab?

“Een product of dienst moet ontworpen zijn om mensen te helpen duurzamer te leven.

Geïnspireerd door Pour, K, Space 10

De mens voor de innovatie. Innovatie moet zich richten tot mensen en het probleem waarmee zij worden geconfronteerd. Gebaseerd op Christensen, N.”, Digital Hub Denmark

Deze eerste twee uittreksels sluiten perfect aan bij de missie van het Lab. Het draait erom samen oplossingen uit te werken die zowel de mens als de planeet ten goede komen. Om daarin te slagen, moeten we zoveel mogelijk stakeholders bij onze reflecties betrekken: gebruikers, klanten, leveranciers, maar ook deskundigen die ons kunnen inlichten over de impact die we op anderen en op onze planeet hebben. We moeten de standpunten van de doelgroepen aan de bron in kaart brengen om er zeker van te zijn dat we de juiste richting uitgaan. Die aanpak stelt ons nu in staat om communicatie- en evenementconcepten te co-creëren die een diepe indruk nalaten bij mensen.

“Soms schuilt de doelstelling van het innovatieproces in de impact op mensen of een groep. Geïnspireerd door Griesbach, D.”, Universiteit voor Toegepaste Wetenschappen Luzern (HSLU), Zwitserland

Iedereen kan bijdragen tot verandering en het is de ervaring om daarin te slagen die het verschil zal maken. De rol van het Lab bestaat erin de visie of richting van het project te vereenvoudigen en af te stemmen, iedereen in het proces te ondersteunen en de juiste instrumenten aan te reiken.

 

Een praktische tip voor bedrijven die willen innoveren?

Om te innoveren, moet je creativiteit kunnen aanmoedigen en stimuleren. Om die creativiteit te bevorderen, is het van belang zowel de individuele als de collectieve dimensie ervan te katalyseren en te ondersteunen. Ik zou aanraden om werknemers instrumenten en ruimte te bieden om kennis te delen, ideeën uit te werken en van elkaar te leren. ​

Bij VO hebben we dankzij het onderzoek inzicht gekregen in de impact van het Lab op VO Group en zijn werknemers. Uit de voorlopige resultaten van het onderzoek blijkt inderdaad dat het Lab bijdraagt aan de cultuur en het innovatievermogen van VO en zijn medewerkers.

Expertises
VO Brand, Innovation & Digital

Deel

communication
group
VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

Vo mice

the facilitator
– of business gatherings

VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

communication
group
VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

Vo mice

the facilitator
– of business gatherings