VO

VO Lab, creativiteitsbooster en linkbuilder

Deze zomer hebben we onze IPSIM-ervaring met VO Lab met u gedeeld, maar wat is het Lab nu precies? Wie staat er aan de bron en maakt dit instrument tot een unieke ervaring, rijk aan menselijke en creatieve uitwisselingen?

We interviewden onze twee medewerksters Héloïse en Alexia, die aan het hoofd staan van dit project, dat zich voortdurend ontwikkelt en vernieuwt.

Wat is het Lab eigenlijk?

Héloïse & Alexia: Het Lab is de co-creatieruimte van VO, die in 2018 werd opgericht. Het is een creativiteitsbooster, linkbuilder en projectversneller. Het bespaart tijd en houdt rekening met meerdere, complementaire standpunten. Zowel fysiek als virtueel leent de co-creatieruimte zich perfect om het ontstaan van creatieve, nuttige en constructieve ideeën te stimuleren.

Wat is uw rol in VO Lab?

Héloïse: Ik coördineer het Lab en het PICesc-onderzoek met onze partners. Het is mijn taak om klanten door het hele proces te leiden. We beginnen elk project met een bespreking van het probleem met de klant. Vervolgens creëren we samen een draaiboek en kaders waarmee we het gestelde doel kunnen bereiken. We denken na over de profielen van de uit te nodigen deelnemers en activeren ons netwerk om verschillende perspectieven te verzamelen. De grootste uitdaging schuilt volgens mij in de samenstelling van het juiste team om het gegeven probleem op te lossen. Dat is trouwens ook het onderwerp van ons onderzoek met de UCL.

Alexia: Ik faciliteer het Lab op D-day. Ik ben van begin tot eind betrokken bij het proces: van het doorgronden en analyseren van de behoeften van de Lab-aanvrager over de voorbereiding van de inhoud en het proces dat we de deelnemers van het betrokken Lab aanbieden tot en met de rapportering en definitieve aanbevelingen.

Wat is jullie achtergrond? Hoe hebben jullie het Lab vervoegd?

Héloïse: Ik ben in januari 2020 aan de slag gegaan bij het Lab. Mijn belangstelling voor het Lab begon toen ik als onderzoekster aan de UCLouvain sessies observeerde in het kader van mijn creativiteitsonderzoek. Ik ben onmiddellijk gevallen voor deze aanpak, die totaal anders was dan wat ik elders had gezien. Na afloop van mijn onderzoeksproject, heb ik al snel gesolliciteerd naar een baan bij VO.

Alexia: Ik ben al meer dan tien jaar coach en facilitator met een oriëntatie en opleiding in persoonlijkheidstypes en hun dynamiek in een groep of team. Ik werk al zes of zeven jaar samen met VO als externe medewerker en speel sinds begin 2022 een actievere rol in het Lab-team.

In welk opzicht onderscheidt het Lab zich volgens u van andere sessies over collectieve intelligentie?

Héloïse: Voor mij schuilt het voornaamste verschil in de typologie en de groepsdynamiek, waaraan wij bijzonder veel aandacht schenken. We zijn er namelijk van overtuigd dat de diversiteit van de profielen cruciaal is om het creatieve proces te verrijken en daartoe hanteren we twee toegangsassen.

  • De eerste daarvan is expertise: naast een honderdtal kwaliteitsprofielen die we binnen VO hebben en waarop we, naargelang het onderwerp van het verzoek, regelmatig een beroep doen, beschikken we over een netwerk van externe medewerkers uit alle mogelijke kringen, met uiteenlopende achtergronden en specifieke gevoeligheden. Die gemeenschap brengt een waaier aan perspectieven met zich mee, wat onze blik verruimt en de sessie de nodige rijkdom geeft.
  • De tweede as is het creatieve profiel. Dit onderdeel is vrij uniek en werd ontwikkeld in het kader van ons onderzoek in samenwerking met de UCL en Innoviris. Voor elk Lab analyseren we vooraf de creatieve profielen en organiseren we de subgroepen en de sessie om zo de maturiteit van de reflectie en de resultaten te maximaliseren.

Zodra de groep is gevormd, doen we er alles aan om het proces te ondersteunen en te begeleiden, waarbij we er een erezaak van maken dat iedereen de kans krijgt om zijn ideeën te geven, dat iedereen een rol kan spelen en dat iedereen zich gesteund voelt in het proces.

Alexia: Daartoe hebben we een welomschreven methode: we gebruiken canvassen en tools om het denkproces te structureren en de overgang naar de realisatie van de doelstellingen te vergemakkelijken. In feite creëren we een echte ervaring die anders is dan elke andere vergadering of brainstorming die u gewend bent. Wie het Lab betreedt, wordt ondergedompeld in een andere wereld, waar de tijd geen vat op heeft. Een ruimte die doordacht is ontworpen om de creativiteit te stimuleren en waarin u 100% beschikbaar bent. De energie en het enthousiasme die daaruit voortvloeien, zijn systematisch. Dat maakt het Lab zo uniek.

Last but not least is ook de weergavekwaliteit cruciaal. Misschien hebt u ooit al een paar superproductieve sessies meegemaakt, maar had u enkele dagen later te weinig context of informatie om de ideeën te benutten. Hier gaan er geen ideeën verloren. Het team maakt een compleet verslag waarmee u achteraf naar de sessie kunt teruggaan, zelfs voor discussies in subgroepen.

Waarom organiseren uw klanten Labs?

Héloïse: Volgens mij zijn er drie belangrijke redenen om een Lab te organiseren.

  1. De belanghebbenden op dezelfde lijn brengen. Of het nu gaat om de lancering van een project of over een visie of doelstellingen, het is belangrijk om overeen te komen en iedereen aan boord te hebben.
  2. Nieuwe ideeën genereren: beschouw het Lab als een versterkte vorm van brainstormen.
  3. Een vergevorderd project valideren alvorens het te lanceren, met name door het te testen en feedback te verzamelen aan de hand van een steekproef bij het doelpubliek.

Die drie cruciale momenten van elk project gelden voor elk soort thema. Naargelang het Lab, kunnen we de strategie, het merk en de waarden beïnvloeden, het waardeaanbod bijstellen, een nieuwe naam vinden, een baseline of grafische identiteit herdefiniëren, een communicatie- of evenementenconcept uitdokteren, een inhoud bepalen, het publiek leren kennen… De mogelijkheden zijn eindeloos.

Besluit?

Alexia: Een sessie duurt meestal vier uur. Dat lijkt in het begin misschien lang, maar als er in vier uur tijd vooruitgang wordt geboekt in de juiste richting en alle betrokkenen enthousiast zijn, is de tijdwinst enorm. We gaan hier trouwens erg zorgvuldig mee om. We bevragen systematisch al onze klanten over de relevantie van het Lab voor hun doelstellingen. De feedback van onze klanten in 2022 was erg positief en we blijven het proces elke dag verbeteren.

  • Bruikbaarheid van de ideeën: 8,7/10
  • Tevredenheid over de Lab-sessie: 8,6/10

 

Expertises
VO Brand, Creativity, Innovation & Digital

Deel

communication
group
VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

Vo mice

the facilitator
– of business gatherings

VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

communication
group
VO

today
– for tomorrow

VO Lab

the playground
– to unlock cocreation

VO Event

the spark
– for memorable experiences

Voice

the crafters
– of digital stories

VO eu

the art
– of European dialogue

SIGN

the boost
– for your visual impact

VO citizen

the communicators
– who drive change

Studio gond-o

the discovery
– of art on paper

Vo mice

the facilitator
– of business gatherings